COVID-19 en arbeidsgerelateerde zorg - ActaVite
16529
post-template-default,single,single-post,postid-16529,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
 

COVID-19 en arbeidsgerelateerde zorg

COVID-19 en arbeidsgerelateerde zorg

Er is een nieuw advies uitgekomen die u voorlicht over Covid en arbeidsgerelateerde zorg.

In dit advies lees u adviezen over onderwerpen variërend van het openen van scholen vanaf 11-05 via wanneer komen er weer beroepsgerichte keuringen (1-07-2020) tot het eventueel afgeven van Geen Covid verklaringen.

Let hierbij bv op het volgende punt: “Zolang door iedereen consequent volgens de bestaande richtlijnen/procedures van de instelling of organisatie wordt gewerkt (naast de richtlijnen van het RIVM en eventueel de GGD) en met goede toepassing (en het voldoende beschikbaar zijn) van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) en/of fysieke barrières (bijvoorbeeld schermen zoals in supermarkten en taxi’s) kan ook een kwetsbare werknemer in principe zijn eigen werk blijven doen.

ActaVite pakt dit op door dit te adviseren naar werknemers en werkgevers:

Vanaf vandaag inzetbaar voor werkzaamheden NIET in het bedrijf en in ruimtes met mensen. Solitair werk buiten de fabriek is wel mogelijk. U kan hierbij denken aan onderhoud tuinen en parkeerplaats, chaufferen etc. Geef betrokkene een set aan schoonmaakmiddelen waarmee elke keer zelf de materialen die gebruikt schoongemaakt kunnen worden.

Thuiswerk is ook altijd mogelijk.

Geef een shirt waarop duidelijk is dat mensen afstand moeten houden (vgl winkelpersoneel)! Overleg over hoe betrokkene op het werk gaat komen.

Er is geen tijdsbeperking.

Let goed op de algemene hygiënerichtlijnen te volgen:

  • Geen handen geven
  • Regelmatig handen wassen
  • Hoesten en niezen in de elleboog
  • Papieren zakdoekjes gebruiken
  • Minimaal 1,5 meter afstand houden van mensen in de omgeving.